Den 3. februar 2030, AvisAnden
I dag satte Odense Kommune byens letbanevogne til salg for højeste bud. Det er dog tvivlsomt, om der kommer noget bud overhovedet. Overalt i verden er passagertallet til letbaner og bybusser for nedadgående, og Odense er langt fra den eneste by, der ønsker at sælge sine vogne.
Ifølge førende trafikforskere er der flere grunde til denne udvikling. De to vigtigste er dog udbredelsen af el-cykler og selvkørende biler. I dag er så godt som alle nye citybikes udstyret med elmotor, og 80 % af alle privatbiler er selvkørende. Hos Taxa er andelen af selvkørende biler tæt på 100 %, og det samme gør sig gældende hos Delebiler.dk.
– Vi betragter ikke længere letbanen som en konkurrent, siger direktøren for sidstnævnte og tilføjer: Vi er langt hurtigere end letbanen, vore abonnenter bliver bragt fra dør til dør, og man behøver ikke længere et kørekort for at benytte vores biler. Man behøver end ikke at parkere bilen. Det gør den selv, og den finder også selv frem til brugeren, når vedkommende ønsker det.
Blandt trafiksociologer er der endnu en vigtig grund til udviklingen væk fra de kollektive transportmidler:
– I kollektive transportmidler tvinges vi til at bryde hinandens intimsfære, og det skaber utryghed hos mange. Samtidigt udsættes vi for lyde og dufte, som kan være alt fra spændende til direkte ubehagelige. Af samme grund var DSB’s bedste salgsargument, at rejsetiden kunne bruges bedre i et tog end bag et rat – og det argument blegnede i takt med importen af selvkørende biler.
Anlægsloven om Odenses letbane blev vedtaget i 2015, året efter at Google, Mercedes, Volvo og Renault præsenterede deres første prototype på en selvkørende bil. Letbanen blev indviet i 2023, tre år efter planen og seks år efter at de første førerløse biler kom på vejen. Og med lidt held bliver letbanevognene nu solgt til en anden by – med storbydrømme og handlingsivrige politikere.
De selvkørende biler finder selv frem til den nærmeste, ledige P-plads. Her ses en af dem ved P-anlægget i Grønnegade. Foto: 2017, AvisAnden.