Odense Letbane får konkurrence fra Østfyn

Regeringens Produktivitetskommission har nu endeligt bekræftet det, mange frygtede: Odenses letbane-planer er en dårlig investering. Ifølge Avis-Andens oplysninger ser det tilmed værre ud, end kommissionen antager. Nyborg Kommune og Langeskov Kommune har nemlig tænkt sig at snubbe en stor del af letbanens mulige passagerer. Det drejer sig om de østfynske og sjællandske passagerer, der forventes at ville benytte letbanen fra Odense Banegårdscenter til SDU og det nye Universitetshospital.

Ifølge de – hidtil hemmeligholdte planer – skal de i stedet kunne vælge en højprofileret BRT-rute (Bus Rapid Transit) mellem Nyborg Station og Campusområdet – eller en lejet el-cykel fra den nye Langeskov Station.

Bag BRT-ruten står det kinesiske firma Guoxin Investment Group, som forrige år købte Sølyst af Nyborg Kommune, og elcykel-projektet forventes støttet af GGGI.

Begge alternativer til letbanen vil ifølge forsigtige beregninger give passagererne en daglig tidsbesparelse på ca. 45 minutter, svarende til en samlet samfundseffekt på godt 4 milliarder kroner.

Ifølge førende transport-forskere vil de nye planer tillige kunne give el-cyklen det helt store gennembrud på Fyn, og dét vil for alvor blive en trussel mod letbanens økonomi – og eksistens.

Skriv et svar