Aldrig har Odense Kommunes Byplan-afdeling modtaget så mange klager som gennem de sidste to måneder. Klagerne skyldes selvfølgelig de trafikale vanskeligheder, som nedlæggelsen af Thomas B. Thriges Gade har medført, især i forbindelse med omdirigeringen af trafikken.
Uden for Slottet er utilfredsheden ligeledes til at føle på:
– Hvis man endelig finder en vej, der ikke er ensrettet, er der højst sandsynligt vejarbejde i gang, siger en af de frustrerede bilister.
Det meget vejarbejde generer også byens cyklister:
– Vi må ofte cykle mellem skilte og afspærringer og på gader, der er hullede eller belagte med store, kantede jernplader, lyder kritikken fra denne side.
Foreløbig har kommunens mange spindoktorer forsøgt at imødegå kritikken ved at fremhæve veje, der ikke er underlagt nogen form for begrænsning – eller vejarbejde. Ifølge den ansvarlige for koordinering af vejarbejder og ensretninger drejer det sig foreløbigt om en halv snes stykker, og han lover, der kommer flere til i løbet af de næste 10-15 år.
Kritikkerne fra blandt andet OTM-gruppen (Odense til modstand) tror dog ikke, at den ”charmeoffensiv” gør nogen forskel:
– Efter blokeringen af TBT har Odense midtby udviklet sig til en stor labyrint. Turister tør ikke bevæge sig derind, vi andre kommer der kun af nød, og taxibrugere betaler i dyre domme, for at blive befordret mellem to tætliggende destinationer. Dét kan kommunen ikke charmere sig ud af.
