Specialudgave af Avis-Anden, juni 2023.
Mandag den 19. juni afhentes tunnelboremaskinen Nora, og torsdag den 29. juni kører de første bilister gennem den nye Thomas B. Thriges Tunnel.
Begivenheden markeres samme dag kl. 10:00 med klipning af to røde snore. Én ved udmundingen i Albanigade og én ved den gamle nedkørsel i Thomas B. Thriges Gade. Klipningen ved Albanigade foretages af borgmester Jane Jegind, og 20 minutter senere klipper by- og kulturrådmand Anker Boye snoren i tunnelens nordlige ende.
Tunnelbyggeriet blev påbegyndt i januar 2022 i håb om at genskabe livet i Odense City – også kaldt ”Dead City”. Af samme grund har byrådet valgt at indvie tunnelen på årsdagen for den katastrofale lukning i 2014.
Blandt de nuværende byrådsmedlemmer, som også deltog dengang, er meningerne om den fatale beslutning dog delte:
– De advarsler, vi fik forud for projektets start, kom alle sammen fra en flok sure gamle mænd; så dem kunne vi ikke tage alvorligt, siger Anker Boye. Endvidere havde alle de eksperter, vi valgte at lytte til, bekræftet teorien om, at bilisterne ville vælge letbanen, når bilkøerne blev lange nok.
Jane Jegind mener derimod, at politikerne burde have set de mange røde lamper, der blinkede:
– Byrådet burde have forudset og accepteret, at den tiltagende individualisme ikke understøttede brugen af kollektive transportmidler. I stedet lod de sig forblinde af drømmen om at ændre Odense fra en stor provinsby til en lille storby. Vinderne blev producenterne af el-cykler og minibiler. De scorede kassen, mens vi måtte sælge letbanerne med et kæmpetab.
Uanset hvem der måtte have ret, er samtlige byrådsmedlemmer – på nær enhedslistens fem medlemmer – nu enige om, at Odense Citys overlevelse står og falder med, at der skabes maksimal fremkommelighed for bilister – og cyklister.

